Tu jesteś:Start / Atrakcje

Fragmenty Fortyfikacji w Drezdenku

Fragmenty Fortyfikacji w Drezdenku

Dane adresowe

Adres:
Fragmenty Fortyfikacji w Drezdenku
Drezdenko, 66-530 Drezdenko
E-mail: promocja@drezdenko.pl
www: drezdenko.pl

Dane kontaktowe

Kontakt:
Justyna Nawojska
Adres:
Drezdenko, ul. Warszawska 1, 66-530 Drezdenko
E-mail: promocja@drezdenko.pl
Tel.: + 48 95 762 29 69 www: drezdenko.pl

Opis

Na skraju moreny, wzdłuż linii Noteci rozciąga się sieć umocnień południowego krańca Wału Pomorskiego. Pas fortyfikacji, których budowę zakończono w 1937 roku, podczas działań II wojny światowej wydawał się hitlerowskim Niemcom nieprzydatny, więc inwestycja nigdy nie została zakończona. W założeniu fortyfikacje miały osłaniać Pomorze Zachodnie przed uderzeniem wojsk polskich. Swoja przydatność potwierdziły dopiero zimą 1945 roku jako linia niemieckiego oporu wobec nadciągającej Armii Czerwonej. Nie stanowiły jednak czynnika, który mógłby powstrzymać Rosjan.Przed rokiem 1945 wyposażenie fortyfikacji w części zdemontowano i przewieziono w rejon Wału Atlantyckiego. Nie zadbano również o obsadzenie systemu dostatecznie liczną i odpowiednio przeszkoloną załogą. Podczas szybkiej ofensywy radzieckiej umocnienia zostały zniszczone tylko w niewielkim stopniu. Stan, który możemy oglądnąć dzisiaj to efekt późniejszych wysadzeń, głównie z lat 50. XX wieku.

Umocnienia linii noteckiej rozciągają się na ponad sześćdziesięciokilometrowym odcinku, wzdłuż brzegu Pradoliny Toruńsko-Eberswaldzkiej. Schrony rozmieszczone są nierównomiernie, średnio co pół kilometra. Ich największe zagęszczenie dotyczy odcinka pomiędzy Zwierzyniem a Drezdenkiem, na którym występują nawet po trzy obiekty na przestrzeni kilometra. Znaczne zagęszczenie umocnień można obserwować w miejscach o szczególnym znaczeniu strategicznym np. przy dworcu i moście kolejowym w Drezdenku.

Większość fortyfikacji linii noteckiej to jedno-lub dwusektorowe obiekty o odporności B1 przystosowane do prowadzenia ognia czołowego. Najcięższe budowle, o odporności A, zlokalizowano w sąsiedztwie jazu na Noteci - jednego z dwu jazów, których budowę pierwotnie planowano. Miały znajdować się w Drezdenku i Gorzowie. Zrealizowano tylko ten drezdenecki. Był to jaz klapowy o całkowitej długości ok. 250 m. Składał się z kilku zapór klapowych, śluzy żeglugowej, schronów z maszynownią i mechanizmami podnoszenia klap. Założenie od południa zamykał wał przeciwpowodziowy i nasyp kolejowy, od północy zaś pozycja osłonowa składajaca się z jednosektorowych standardowych schronów bojowych i większego schronu służącego załodze jazu.

Galeria zdjęć

Komentarze i oceny

Nie ma jeszcze żadnej opinii o tym obiekcie.
Poprzedni
Grudzień 2019
Następny
Pn Wt Śr Cz Pt So N
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31          
Szukaj
Lokalizacja:
Kategorie:
Obiekt posiada:
Newsletter
Bądź zawsze na bieżąco.
Zamów nasz newsletter.
Licznik odwiedzin:
Liczba dzisiejszych odwiedzin: 4
Liczba odwiedzin od startu: 508 134
Teraz on-line: 0
Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich - Europa inwestująca w obszary wiejskie.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach działania „Wdrażanie projektów współpracy”
Osi IV LEADER Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 – 2013.
Instytucja Zarządzająca Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 - Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi.