Tu jesteś:Start / Szlaki / Bunkry, tamy, mosty / Etap IV

Etap IV Bunkry i mosty Dolnej Obry

 

Etap rozpoczynamy w miejscowości Kęszyca Leśna

Warianty dojazdu:

- Etapem Wśród podziemnych twierdz
- Z południowego węzła S3 pod Międzyrzeczem 6,6 km (7 minut samochodem, dojazd rowerem utrudniony)

Punkty Etapu:

-Kęszyca Leśna - 0 km
-Kęszyca w polu - Pzw 730- 1,5 km
-Kęszyca za leśniczówką - Pzw 732 - 2,0 Km
-Las na północ od Kęszycy - Pzw 736 - 2,45 km
-Las na północ od Kęszycy - Pzw 739 - 3,30 km
-Przy drodze 137 - Mg u Pak 743 - 3,9 km
-Kursko – Dąbie - Most obrotowy D724 - 6,8 km
-Kursko – Dąbie (przy drodze) - Mg u Pak 755 - 7 km
-Gw Shill – Przy linii kolejowej - PzW 754 i 757 - 8 km
-Stare Kursko - na wzgórzu w lesie - Pzw761 - 9,2 km
-Chycina – przy drodze do Gorzycy - Pzw 811 - 14 km
-Chycina – na przesmyku – Pzw 814 – 14,8 km
-Bledzew –most przesuwny K 804 - 22 km
-Stary Dworek Mg u pak – w lesie za mostem na Obrze - 27 km
-Stary Dworek most obrotowy D812 – 27,2 km

Byłą wojskową jednostkę opuszczamy drogą którą przybyliśmy, tuż za nieczynną linią kolejową droga łukiem skręca na południowy wschód za kolejnym łukiem tym razem w lewo jedziemy już niemal otwartym terenem, przed małym laskiem po prawej stronie, ledwo zauważalna polna droga. Jeśli zdecydujemy się tu przystanąć, 300 metrów przed nami , ukryty pod usypanym przez Rosjan nasypem ukaże nam się się Pzw 730 (+52.407341, +15.505153)

Mankamentem tego jednokondygnacyjnego schron bojowego jest to że jest on mocno wysadzony. Zanim to nastąpiło był to obiekt o odporności B z kopułami 6 strzelnicowymi i kazamatą flankującą obrony wejścia. Wyposażony w moździerz maszynowy M19, forteczny miotacz ognia FN. Połączony z systemem podziemnych koszar i zaplecza odcinka centralnego.

Wracajmy do asfaltu i jedźmy dalej. Nieco ponad 250 metrów przed skrzyżowanie ze znaną nam drogą na Nietoperek, Wybieramy drugi wariant i jedziemy na wprost, za zabudowaniami leśniczówki, kolejna dróżka (w lewo) zaprowadzi nas do odległego o ok. 200 metrów na zachód od nas Pzw 732 (+52.412079, +15.501366). Jest to obiekt niemal bliźniaczy do poznanego przed chwilą PzW 730 I podobnie jak on został poważnie uszkodzony.

Pozostawiamy obiekt 732 i wracamy do drogi. Sto metrów dalej kolejna leśna droga umyka w lewo, ok 300 metrów przed nami Nasz kolejny obiekt. Dojdziemy do niego idąc leśną dróżką ok. 150 metrów, następnie skręcamy w prawo w dość szeroką leśną drogę, którą poruszamy się łagodnym łukiem ok 250 metrów. Skręćmy w las na godzinę jedenastą. By rozwiać wątpliwości, najwyższa pora wyjąć GPS. Nasz obiekt skrywa się około 60 metrów przed nami…

Pzw 736 (+52.415613, +15.498340) ten dwukondygnacyjny obiekt jest znacznie większy od poprzedników. Wyposażony w kopułę 6 strzelnicową, 3 strzelnicową, moździerz M19, miotacz FW oraz kopułę obserwacyjną. Podobnie jak Pzw 730 i Pzw 732, połączony jest z systemem podziemnym przez szyb z betonową klatką schodową. Cała dolna kondygnacja jest nienaruszona, jednak schody do niej prowadzące zostały zasypane zostały gruzem przez pracowników rezerwatu nietoperzy.

Rowerzyści mogą kontynuować podróż leśną drogą z miejsca w którym wzięliśmy do ręki GPS. Kręty leśny dukt poprowadzi ich przez ok. 850, po których las z sosnowego zmieni się na liściasty. Będzie to oznaczać sąsiedztwo Strugi Jeziornej i leżącego na prawo od nas Pzw 739 ( +52.420953, +15.491195) Z pod bunkra kontynuują podróż leśnym duktem, mając po lewej ręce ,za sąsiedztwo, liściasty las nad brzegami strugi. Wyjadą dzięki temu na drogę 137 w połowie odcinka pomiędzy Mg u Pak 743 a skrzyżowaniem z drogą do Kęszycy. Kierując się w lewo dotrą do wspomnianego bunkra.

Zmotoryzowani, drogą którą tu dotarliśmy wracają do samochodu… powinien być gdzieś tu… (+52°24’48.69” +15°30’11.2”)

Ruszajmy dalej, po chwili droga chowa się w las. Jadąc nim ok. 1 km, po jej lewej stronie wypatrujmy leśnego traktu przy którym moglibyśmy zaparkować. Wchodząc do lasu, lepiej od razu spojrzeć na GPS i kierować się jego wskazaniami .

Pzw 739 to częściowo wysadzony jednokondygnacyjny schron bojowy z uzbrojeniem w kopułach pancernych. Połączony z systemem podziemi (uwaga: rezerwat nietoperzy) .Częściowo wysadzony.

Następny bunkier wynagrodzi nam trudny ostatnich poszukiwań. Znajdziemy go na lewo od skrzyżowania z drogą 137 do którego dojechaliśmy. Pozostawmy samochód w pobliżu i podejdźmy tam pieszo. Idąc lewą stroną drogi, dzieli nas od niego ok. 400 metrów i mostek na Strudze Jeziornej.

Mg u Pak 743 (+52.428333, +15.489918) Mały dwukondygnacyjny schron bojowy o odporności C z uzbrojeniem za płytą pancerną z garażem dla armaty p.panc. Obok stanowisko armaty p.panc. Najlepiej zachowany schron tego typu na MRU.

Z pod obiektu 743 wracamy do skrzyżowania dróg Kęszyca – Kursko (na mapach jest to Kursko-Dąbie), gdzie zmotoryzowani pozostawili samochód. Stąd ruszamy w kierunku Kurska, Przejeżdżając przez wieś zatrzymajmy się przy moście na pojawiającej się znów strudze.

Most d724 (+52.437242, +15.473642) – Jest to 160 tonowy, most obrotowy. Obok mostu w Starym Dworku, jest to jeden z dwóch mostów obrotowych na całym MRU.

Za mostem, szybko znikają zabudowania Kurska-Dąbie, wjeżdżamy w las niemal na jego początku, po lewej stronie naszej brukowanej drogi, stoi Mg U Pak 755 (+52.436745, +15.470316) Mały, częściowo wysadzony, dwukondygnacyjny schron bojowy o odporności C z uzbrojeniem za płytą pancerną z garażem dla armaty przeciw pancernej Zachowane malowanie maskujące.

Kontynuujemy podróż za zakrętem , po lewej stronie zbiornik wodny. Za nim niemal przed wiaduktem kolejowym pod którym przejedziemy, tuż przy leśnym parkingu, droga pod górę zaprowadzi nas do PzW 754 (+52.437085, +15.461390) i PzW 757 (+52.438066, +15.460113). Dwóch dwukondygnacyjnych Panzerwerków należących do grupy warownej Shill.

Poruszając się wspomnianą drogą będąc już na wzniesieniu, kilkanaście metrów na lewo od nas znajduje się Pzw 754. Znajduje się w nim klatka schodowa prowadząca do wnętrza grupy warownej. wejście główne znajduje się w większym Pzw 757, leżącym po przeciwnej stronie drogi którą dotarliśmy na wzgórze. Oba Panzerwerki łączą się. Zbudowano tu podziemne koszary i pomieszczenia techniczne.

Po powrocie do brukowej drogi do Starego Kurska, kontynuujemy podróż, przejeżdżając pod wiaduktem.

Kilometr dalej pojawią się pierwsze zabudowania wsi. Przed nimi droga w prawo zaprowadziłaby nas (400 m.) do Pzw 761 +52.446332, +15.454760. Częściowo wysadzonego, dwukondygnacyjnego obiektu. Znajdującego się w lesie po prawej stronie drogi. (Do wsi można wrócić skręcając w lewo na leśnym skrzyżowaniu za bunkrem).

Wjeżdżamy do wsi i kierujemy się na Bledzew. Odtąd nasz etap będzie zbieżny do szlaku Rządzone Habitem etap „Z perły do Źródła”.

W Starym Kursku mijamy jeszcze jeden. Tym razem niedostępny dla nas, stojący na terenie prywatnym - Pzw. 805. Wjeżdżamy do liściastego lasu, który daje nam wytchnienie przed słońcem. Trzy zakręty dalej docieramy do wsi Chycina. Tu na moment skręcamy w kierunku Górzycy. Po około 450 metrach po prawej stronie drogi naprzeciw zapór przeciwpancernych, znajduje się, mocno wysadzony Pzw. 811 (+52.481787, +15.437593). Dwukondygnacyjny schron bojowy o odporności B z kopułami 3 i 6 strzelnicowymi, garażem dla armaty. oraz wysuniętą poza obrys części bojowej dolną kondygnacją. W pobliżu stanowisko armaty. Wracamy do wsi i kierujemy się w prawo… Prowadzi nas stary bruk, który gwałtownie skręca. W dole, po lewej stronie, mijamy małe jeziorko - Staw Chyciński. Za chwilę pojawi się las, a w nim - widoczne po prawej stronie - kolejne jezioro Chycińskie. Możliwy postój przydrożny ( parking i Bar!). Za nim po prawej stronie ośrodki wypoczynkowe. Za ostatnim niemal na przesmyku pomiędzy jeziorami wysadzony obiekt grupy warownej Moltke PzW 814 +52.488765, +15.422144. Jedziemy dalej… Droga wznosi się i wyprowadza nas… w pole, do wsi Goruńsko, gdzie skręcamy w prawo na Bledzew. Asfaltowa, kręta droga wśród drzew prowadzi nas do lasu. Za nim, po prawej stronie, ferma. Za nią teren opada. W dole widoczna toń jeziora Zalewki. Wjeżdżamy do Bledzewa, przydrożna tablica informuje nas, że jesteśmy w Krainie Podgrzybka. Na skrzyżowaniu skręcamy w prawo (kierunek Skwierzyna), droga przez centrum Bledzewa poprowadzi nas na most K804 (+52.517540, +15.419955) dobrze zachowany, forteczny most przesuwny. Obok mostu szlaban oraz drewniane pale zapór przeciw pancernych. Za mostem właściwe koryto Obry i kolejny most. Tablica informuje nas że opuściliśmy Bledzew. Jedziemy szosą do Zemska, gdzie skręcamy w lewo na Nowy Dworek .

Tu na skrzyżowaniu skręcamy w lewo. Droga prowadzi nas w dół do płynącej w dole Obry. Przejeżdżamy przez most. Za nim skrzyżowanie z rzeźbionym słupem – drogowskazem. Po lewej stronie drogi, otwarty dla turystów, dom miejscowego rzeźbiarza. W zaroślach u stóp wzgórza, zniszczony Mg u. PAK 845 (+52.555077, +15.427026). Rzut oka na słup informacyjny i skręcamy w prawo, w betonową drogę prowadzącą do obrotowego mostu fortecznego (200 metrów).

Most D812 (+52.554124, +15.422895) W odróżnieniu od mostu widzianego przez nas w Kursku, D812 jest uruchamiany ręcznie. Istnieje możliwość zwiedzenia maszynowni. Przy moście znajduje się tablica informująca o zasadach działania mostu.

Co roku, w długi weekend majowy odbywa się tu inscenizacja historyczna – Obrócenie Mostu. Dodatkowo odbywają się pokazy obracania mostu w okresie wakacyjnym w wyznaczonych terminach, które podawane są na www.bledzew.pl.

Wracamy do centrum wsi i opuszczamy szlak, kierując się na Skwierzynę.

Gdzie jeść, gdzie spać?

Bledzew, Elektrownia 2, 66-350 Bledzew
+48 95 743 67 33dolatowka.pl
Strużyny, Strużyny 5, 66-350 Bledzew
+48 95 7436701struzyny.pl
Bledzew, ul. Leśna, 66-350 Bledzew
Chycina, 66-530 Bledzew
+48 604524616
Wielowieś 63, 69-200 Sulęcin
95 756 09 66, 95 756 07 48bajan.e-noclegi.net.pl
os. Piastowskie 1a/4, Bledzew
Poprzedni
Listopad 2017
Następny
Pn Wt Śr Cz Pt So N
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30      
Szukaj
Newsletter
Bądź zawsze na bieżąco.
Zamów nasz newsletter.
Licznik odwiedzin:
Liczba dzisiejszych odwiedzin: 137
Liczba odwiedzin od startu: 337 642
Teraz on-line: 4
Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich - Europa inwestująca w obszary wiejskie.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach działania „Wdrażanie projektów współpracy”
Osi IV LEADER Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 – 2013.
Instytucja Zarządzająca Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 - Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi.